Het verwijderen en het verwerken van huisvuil betekent aan aanzienlijke uitgave voor het gemeentebestuur.
In het kader van de integrale aanpak van de huisvuilverwerking dringt zich de noodzaak op de gepaste maatregelen te treffen tegen het groot aandeel dat papier uitmaakt van het aangeboden huisvuil.
De begrotingsnoodwendigheden voor de volgende aanslagjaren nopen tot het behoud van deze belasting.
Aangezien de tariefstructuur reeds van toepassing is vanaf 1 januari 2014 is een tariefverhoging rekening houdend met de evolutie van de gezondheidsindex aangewezen.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Dit decreet regelt de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de gemeentebelasting;
Raadsbesluit 24 maart 2014
Dit besluit regelt de belasting op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten tot en met 31 december 2019.
Op 24 maart 2014 werd het belastingreglement op de huis aan huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten goedgekeurd tot en met 31 december 2019.
Voor de volgende aanslagjaren moet dit belastingreglement derhalve worden herstemd.
De raad keurt de beslasting voor de huis aan huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Edegem voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 goed als volgt:
Artikel 1
Voor de periode 1 januari 2020 tot op 31 december 2025 wordt een belasting gevestigd op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Edegem.
Onder reclamedrukwerk wordt verstaan: elke publicatie die ertoe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken, merknamen en andere elementen en die erop gericht is een potentieel cliënteel ertoe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder.
Onder gelijkgestelde producten wordt verstaan: de stalen of reclamedragers van gelijk welke aard die aanzetten tot gebruik of verbruik van het aangeprezen product of de aangeboden dienst.
Onder huis-aan-huis verspreiding wordt verstaan: het systematisch achterlaten van het drukwerk zonder adressering in de brievenbussen van woningen, zonder dat de bestemmeling hiervoor enig initiatief heeft betoond.
De belasting is verschuldigd telkenmale er een huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk of daarmee gelijkgesteld product plaatsvindt.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die geldt als de verantwoordelijke uitgever van het betreffende reclamedrukwerk.
De belastingplichtigen zijn ertoe gehouden aangifte te doen van de belastbare elementen twee dagen voor de datum waarop wordt aangevangen met de verspreiding van het reclamedrukwerk of daarmee gelijkgesteld product dat het voorwerp uitmaakt van de aanslag. Deze aangifte zal vergezeld zijn van een specimen van het te verspreiden drukwerk of daarmee gelijkgesteld product.
Bij gebrek aan een aangifte of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen, aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van de procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van de kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Op de ambtshalve ingekohierde belasting zal een belastingverhoging van 100 % worden toegepast en afzonderlijk in het kohier en op het aanslagbiljet worden vermeld.
Het tarief wordt vastgesteld per bedeling op
De vestiging en invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen terzake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure en latere wijzigingen.
De raad heft de voorgaande raadsbesluiten in verband met het belastingreglement op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten met ingang van 1 januari 2020 op.