Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2019_GR_00169 - reglementen - retributie begraafplaats voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 - goedkeuring

gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:00 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Birre Timmermans, Sofie De Leeuw, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Brigitte Goris, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Ellen Van Assche, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Katleen De Prins

Afwezig

Peter Verstraeten

Secretaris

Katleen De Prins

Voorzitter

Philippe Muyters

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00169 - reglementen - retributie begraafplaats voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 - goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Birre Timmermans, Sofie De Leeuw, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Brigitte Goris, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Ellen Van Assche, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Katleen De Prins
Stemmen voor 23
Birre Timmermans, Goedele Van der Spiegel, Jeroen Van Laer, Koen Metsu, Koen Michiels, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Albert Follens, Ellen Stevens, Ellen Van Assche, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Lawrence Vancraeyenest, Julien Delarbre, Goedele Vandewalle, René Janssens, Sien Pillot, Cynthia Govers, Brigitte Goris, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Philippe Muyters
Stemmen tegen 3
Adrian De Weerdt, Bart Breugelmans, Ann De Cleyn
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00169 - reglementen - retributie begraafplaats voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 - goedkeuring 2019_GR_00169 - reglementen - retributie begraafplaats voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0018

Argumentatie

Na een grondige evaluatie van het huidige financieel reglement worden de  tarieven met betrekking tot de begraafplaats en de lijkbezorging voor de komende aanslagjaren,  gewijzigd.   

De nieuwe tarieven – en daarmee samenhangend ook de termijnen van concessies – worden vereenvoudigd zodat deze voor alle betrokkenen duidelijk en transparant zijn.  Dit kadert binnen een werking waar we op systematische wijze de velden en het columbarium beheren en de beschikbare ruimte globaal en per graf zo optimaal mogelijk benutten zodat de begraafplaats een serene plaats is voor de nabestaanden en bezoekers.

De nieuwe tarieven worden eveneens opgetrokken tot conform de prijssetting van omliggende besturen (zie bijlage)

Juridische grond

Raadsbesluit 24 maart 2014
Dit besluit regelt het fianncieel reglement op de begraafplaats tot en met 31 december 2019.

Aanleiding en context

Het financieel reglement bepaalt de retributies, met betrekking tot de begraafplaats en de lijkbezorging voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Voor de volgende aanslagjaren moet dit financieel reglement  derhalve worden herstemd.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur
<p><span style="text-decoration: underline;">Artikel 41 &sect;1 14&deg; van het decreet lokaal bestuur</span><br />De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college worden toevertrouwd: het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 het retributiereglement begraafplaats goed als volgt:

Artikel 1

De belastingen en retributies zijn verschuldigd  door de aanvrager (of zijn gemachtigde) van de lijkbezorging, concessie, verlenging, … en worden gefactureerd.

Artikel 2

Voor de bepaling van de concessietarieven wordt een onderscheid gemaakt tussen inwoners en niet-inwoners.

Een inwoner is een persoon

  • die op datum overlijden ingeschreven is in Edegem of
  • waarbij op datum overlijden Edegem de laatste woonplaats was alvorens opname in RVT, serviceflat of bij familie voor zorg

De bepaling van het tarief inwoner of niet-inwoner gebeurt op datum van overlijden.

Artikel 3 consessies - tarieven

De concessietarieven zijn van toepassing per persoon voor een concessie in volle grond, een urnenveldconcessie en een columbariumconcessie en worden, voor een termijn van 25 jaar als volgt vastgelegd:

  • Inwoner: 500 euro
  • Niet-inwoner: 1500 euro

Artikel 4 -Consessies - verlengen

De verlenging/hernieuwing van de altijddurende concessie die krachtens het keizerlijk decreet van 23 prairial jaar XII werd verleend voor de inwerkingtreding van de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging is kosteloos.

Alle andere concessies kunnen verlengd worden met een termijn van 25 jaar aan de tarieven (per persoon in de concessie) zoals bepaald in artikel 3.

De verlenging van de concessie gebeurt bij aflopen concessietermijn eventueel verlengd met de nog te respecteren termijn van grafrust van de laatste bijzetting/bijbegraving.

Artikel 5 – concessies: bijzettingen

Een bijzetting is mogelijk volgens de modaliteiten zoals bepaald in het algemeen reglement.

Per bijzetting is steeds de volledige concessieprijs, zoals bepaald in artikel 3,verschuldigd, ongeacht het feit dat de termijnen van de concessie reeds lopen.

Een bijzetting verlengt de concessie termijn niet, tenzij de grafrust niet gerespecteerd wordt.

Artikel 6: asverstrooiïng van een niet-inwoner

De retributie voor de asverstrooïing van een niet-inwoner bedraagt 500  euro

Artikel 7 - opgraven van stoffelijke overschotten

De retributie voor de opgraving of verplaatsing van een stoffelijk overschot , bedraagt 300 euro.

Indien het om de opgraving van een niet-gecremeerd stoffelijk overschot gaat, stelt de gemeente een externe aannemer  aan in overleg met de aanvrager (of zijn gemachtigde). De kosten van de externe aannemer zijn daarbij volledig ten laste van de aanvrager.

Alle kosten voor supplementaire prestaties door derden,  die niet in bovenvermelde opdracht begrepen zijn, zijn ten laste en in opdracht van de aanvrager.

Artikel 2

De raad heft alle voorgaande raadsbesluiten in verband met het financieel reglement begraafplaats op met ingang van 1 januari 2020.